MBA-DBA

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۷ ثبت شده است

قوانینی برای کنترل هزینه‌ها ایجاد کنید

دوره MBA و DBA

نویسندگان: Anthony Iaquinto ، Stephen Spinelli. JR

کنترل هزینه‌ها بسیار مهم و حیاتی است. شما باید خودتان را متعهد به ایجاد قوانینی کنید که رفتار شما را از ابتدای کار هدایت خواهد کرد: تنها با اتوبوس رفت‌و‌آمد کنید، در هتل‌های ارزان‌قیمت اقامت کنید و تنها خودروهای کوچک و جمع‌و‌جور را اجاره کنید.

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است 

مثلا سام والتون، موسس والمارت، قانونی وضع کرده بود که هزینه‌ها نباید از یک درصد خرید‌های شرکت تجاوز کند. قوانین دیگر می‌تواند کلی‌تر باشد، مانند پیدا کردن مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای انجام آزمایش و تجزیه و تحلیل. در آخر اینکه، خلاق باشید. وقتی آنیتا رادیک، اولین فروشگاه لوازم آرایشی Body Shop خود را افتتاح کرد، هزینه‌های بسته‌بندی را با ارائه این پیشنهاد به مشتریان کاهش داد که هر فردی ظرف یا جعبه خالی خود را به شرکت بازگرداند، می‌تواند از خدمات پر کردن دوباره آن همراه با تخفیف بهره‌مند شود.
ریچارد برانسون که مجله او به نام Student فاصله اندکی با ورشکستگی داشت، راهی جدید برای افزایش اعتبار نشریه‌اش و در عین حال ذخیره پول یافت. جنگ ویتنام و مساله خلیج بیافرا دو موضوع مهم در آن زمان به شمار می‌آمدند؛ بنابراین نشریه او نیاز داشت تا گزارشگران خود را در هر دو کشور داشته باشد. اما مجله پول کافی برای پروازها و رزرو هتل نداشت. این ایده به ذهن برانسون و پرسنل او خطور کرد که گزارشگران بسیار جوان را انتخاب کنند؛ افرادی که هر کدام می‌توانستند تجربیات مختلفی در قالب داستانی برای خودشان در این جنگ به‌دست آورند.
یکی از روزنامه‌های دولتی هزینه‌های گزارشگران را در قبال یک داستان منحصربه‌فرد از تجربیات‌شان تقبل کرد. هر دو گروه آنچه می‌خواستند را به‌دست آوردند: روزنامه‌های مذکور یک داستان جذاب انسانی دریافت می‌کردند و مجله برانسون نیز گزارش‌های خود را می‌گرفت.
گاهی، کارآفرینان توانسته‌اند توافقی با کارمندان ایجاد کنند. آنتونی یاکینتو می‌گوید: «من یک آشپز پاره‌وقت داشتم که در نظر داشت آشپزخانه خود را در شهر افتتاح کند. پس از سازماندهی دوباره آشپزخانه‌ام، دریافتم که چندین قطعه غیرضروری از تجهیزات آشپزخانه دیگر به درد من نمی‌خورند. آشپز پاره‌وقت من تمایل زیادی داشت تا برای آشپزخانه جدیدش از این تجهیزات استفاده کند، بنابراین معامله‌ای با یکدیگر کردیم که در آن او در ازای تجهیزات، ساعات اضافی به‌طور مجانی برای من کار کند و در نهایت هر دو راضی و خشنود بودیم.»
روزی یک مشتری وارد کتابفروشی شری گاتلیب شد و گفت که عاشق کتاب‌های علمی – تخیلی است و با ناامیدی بیان کرد که می‌خواهد در آنجا کار کند. این کتابفروشی به تازگی افتتاح شده بود، بنابراین فروش‌ آن اجازه اضافه کردن حتی یک کارمند پاره‌وقت را نیز نمی‌داد. اما مرد جوان بیان کرد که او حتی در زمان‌هایی که مالک کتابفروشی حضور ندارد به‌طور رایگان کار خواهد کرد و به این ترتیب فروشگاه قادر خواهد بود تا ساعاتی را به زمان کارش اضافه کند.
رد کردن چنین پیشنهادی دشوار بود اما گاتلیب نمی‌توانست بگذارد او مجانی از کتابفروشی نگهداری کند و در ازای آن هیچ پولی نگیرد. بنابراین او به مرد جوان پیشنهادی ارائه داد: او ۱۰ درصد هر آنچه که مرد جوان می‌فروشد را به صورت پورسانت به او بپردازد.
یافتن سرمایه اولیه
هنگام جمع‌آوری سرمایه اولیه برای فعالیت اقتصادی‌تان، چندین قانون برای پیروی وجود دارد. در اینجا دو قانون را شرح می‌دهیم:
۱- با احتیاط به پس‌انداز اولیه خود دست بزنید
اگر همه پس‌انداز خود را تنها روی یک فعالیت اقتصادی صرف کنید، نه تنها در صورت شکست، شما و خانواده‌تان در تنگنای شدیدی قرار می‌گیرید، بلکه توانایی شما برای استفاده از فرصت بعدی کسب‌و‌کار به شدت محدود می‌شود.
۲- اگر نیاز به قرض کردن اندکی پول دارید، سعی کنید آن را از دوستان یا از اعضای خانواده نگیرید، چون ارتباطات عاطفی بسیار زیادی به این مرتبط می‌شود.
این کار منجر به این خواهد شد که دور شدن از فعالیت اقتصادی برایتان دشوار شود؛ این مساله حتی زمانی که شکست کسب‌و‌کارتان واضح است نیز صدق می‌کند. میل و توانایی شما برای توقف به‌موقع کسب‌وکارتان در یک موقعیت ناامیدانه برای اخذ شانس دوم بسیار مهم و ضروری است.
پیشنهاد ما به شما این است که در تلاش برای افزایش منابع مالی برای فعالیت اقتصادی خود خلاق باشید. به طور مثال رضوان شریف دانشجوی رشته MBA در دانشگاه بابسون، سرمایه آغازین شش رقمی خود را برای فعالیت اقتصادی جدیدش در رقابت برنامه‌های کسب‌و‌کار در آمریکا به‌دست آورد. اگر مهارتی در نوشتن برنامه‌های کسب‌و‌کار دارید، یک روز را صرف پیدا کردن هر چیز باارزشی کنید که می‌توانید بفروشید یا گرو بگذارید: کتاب‌های کمدی نادر، دوچرخه، خودروهای برفی، جواهرات، تفنگ شکاری، چوگان گلف، یا یک لباس خاص استفاده شده.
از خودتان بپرسید: آیا من واقعا به همه این چیزها نیاز دارم؟ آیا می‌خواهم این اسباب اضافی را برای پیگیری رویاهایم فدا کنم؟
اگر از قبل یک مشتری بزرگ دارید، از او بپرسید که آیا حاضر است برای یک سفارش اولیه از قبل پول بپردازد؟ پولی که می‌تواند منابع مالی کافی برای شروع در اختیار شما قرار دهد.لری الیسون و شرکایش تنها ۲ هزار دلار برای شروع اوراکل سرمایه‌گذاری کردند؛ چون پیش از اینکه این شرکت را تاسیس کنند، از برنده شدن یک قرارداد بزرگ مطمئن بودند. این اطمینان برای آنها ایجاد شد که درآمد کافی برای حداقل سال اول یا دوم خواهند داشت.در نهایت تا زمانی که فروش کافی برای تضمین سرمایه‌گذاری در یک کارخانه دارید، باید برون‌سپاری تولید را نیز در نظر بگیرید. یا مانند کامپیوترهای شرکت دل، می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را به یک عملیات نصب محدود کنید و تولید بخش‌ها را به دیگران برون‌سپاری کنید.
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره مدیریت کسب و کار مراکز بهداشتی و درمانی ویژه پزشکان و مدیران کلینیک ها، درمانگاه ها و بیمارستان ها  Healthcare MBA

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon

تجدید نیروی کار با انتخاب نوع درستی از ریسک

دوره MBA و DBA

منبع: HBR
استفان کری، حرفه خود در لیگ بسکتبال NBA را روی انجام ضرباتی بنا کرده است که دیگران از انجام آن ناتوانند: پرتاب سه امتیازی از فاصله خیلی دور. به‌طور سنتی، مدافعان چندان در مورد ضربات این چنینی از فاصله دور نگران نیستند؛ چرا که احتمال کمی وجود دارد که بازیکنان این ضربات را وارد سبد کنند. اما ستاره تیم Golden State Warriors آنقدر تمرین کرد تا این کار برایش غیرممکن نباشد. بازی کری مثالی از تعهد به ریسک‌های رقابتی است. به‌جای مواجهه شاخ به شاخ با سایر بازیکنان در ناحیه شلوغ زیر سبد، با امید به ایجاد ضربه موفق در قلب یک رقابت داغ، در جایی دست به کار می‌شود که سایرین معمولا این کار را نمی‌کنند: تقریبا ۹ متری دور از سبد. او یک توانایی متمایز در ایجاد ضربات موفق از راه دور را ترجیح می‌دهد.

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است

جان بوچان، رئیس شرکت Charm Offensive واقع در لندن، که خالق کمپین‌های ایمیل‌های تبلیغاتی نوآورانه است از استراتژی کری در کسب‌و‌کارش استفاده می‌کند. او می‌گوید: «یک شکاف پیدا کنید.» «کاری که هیچ‌کس دیگر انجام نمی‌دهد؟ چرا کس دیگری آن را انجام نمی‌دهد؟ آیا کسب مهارت در آن می‌تواند منفعت ایجاد کند؟ اگر این طور است، پس آن را امتحان کنید.» پذیرش ریسک بازار در مشاغل ما یک حرکت هوشمندانه است. دریافتن اینکه چه کاری را سایرین انجام نمی‌دهند و سپس انجام درست آن، احتمال موفقیت و رشد را افزایش می‌دهد. وقتی صحبت از شروع یا رشد یک کسب‌و‌کار به میان می‌آید، ما به طور فزاینده‌ای از اهمیت پذیرش ریسک بازار آگاه هستیم. اما پذیرش ریسک بازار یک شتاب‌دهنده مهم است که رشد شغلی فرد را تسریع می‌کند. گرچه بسیاری از افراد، هنگام استفاده از ریسک بازار در حرفه خود، نمی‌دانند که پذیرش این ریسک شبیه به چیست.
از یکی از این ایده‌ها برای تسریع مسیر حرفه خود استفاده کنید:
با استفاده از توانایی‌های خاص خود به‌عنوان یک الگو، موقعیتی برای خود ایجاد کنید. سارا فینگلد، یک وکیل حقوقی بود که استعدادهای هنری خود را با ساخت و فروش جواهرآلات در سایت ایتسی (Etsy)، به عنوان یک کار جانبی، نشان می‌داد. او ایتسی و روش آن را دوست داشت، و زمانی که متوجه شد که این شرکت در حال اجرای یک‌سری سیاست‌های جدید است، نظرات خود را به عنوان یک وکیل برای تیم خدمات مشتریان ارسال کرد. آنها او را نپذیرفتند؛ به همین دلیل مستقیما با موسس ایتسی تماس گرفت و با او صحبت کرد. بعد از پایان آن تماس تلفنی، با خود اندیشید، من می‌توانم ارزش‌هایی به این شرکت بیفزایم و آنها به طور مشخص به آن ارزش‌ها نیاز دارند. بنابراین پروازی به شهر نیویورک رزرو کرد، با موسس شرکت دوباره تماس گرفت و گفت: من برای مصاحبه به آنجا می‌آیم. شما به یک مشاور داخلی نیاز دارید و من آن شخص مورد نظر شما هستم. فینگلد به دلیل اشتیاقش برای پذیرفتن ریسک بازار و پذیرفتن نقشی که تاکنون وجود نداشته است، تقریبا یک دهه را به‌عنوان مشاور عمومی در ایتسی سپری کرد.
یک محصول یا خدمت را در خلال موقعیت خود نوآوری کنید. در سال ۱۹۷۹ نرخ سود به سرعت بالا رفت و به بالای ۲۰ درصد رسید و مشکلات زیادی را در صنعت بانکداری موجب شد. کریگ هاتکوف که اکنون یک سرمایه‌گذار، نیکوکار و یکی از موسسان موفق فستیوال فیلم ترابیکا است، در آن زمان به تازگی از مدرسه کسب‌و‌کار فارغ‌التحصیل شده بود؛ او برای بانک کمیکال کار می‌کرد و در آستانه از دست دادن شغلش بود. او فرصت اندکی برای فکر کردن در مورد آینده داشت و در طول این زمان توام با عدم‌اطمینان عمیق، این ایده به ذهنش خطور کرد که بانک می‌تواند وام‌ها را ضمانت کند اما تضمین پول‌های واقعی آن وام‌ها را از بخش‌های دیگر انجام دهد تا مشکلات به‌وجود آمده ناشی از سود بالای بانک را کم کند. ایده هاتکوف، اکنون به عنوان اعتبارنامه‌ها به‌جای تامین وجه شناخته شده است، یک ابزار مهم مالی برای بانک کمیکال و این صنعت محسوب می‌شود و شغل هاتکوف را نجات داده است. اما همه نوآوری‌ها این چنین تاثیرگذار نیستند اما هر شرکت مشکلاتی دارد، در نتیجه در جست‌وجوی فردی است که برای پیدا کردن یک راه‌حل برای آن ریسک بازار را بپذیرد.
به دنبال فرصت‌های بیرون حوزه خود باشید. اکثر موقعیت‌های ما که امروزه بیشترین تقاضا را دارند، زمانی که من دانشگاه را تمام کردم اصلا وجود نداشتند و این تحول در بازار شغلی در حال شتاب گرفتن است. در واقع شما طیفی از مهارت‌ها را دارید؛ نه فقط یک مهارت خاص و احتمالا برای مشارکت در مسیرهای بسیار زیادی واجد شرایط هستید. اگر شما یک مدیر هستید، استخدام غیرمتعارف را به عنوان یک تاکتیک عمدی برای دگرگونی کسب‌و‌کارتان در نظر بگیرید. لیزا آمیلر، یک دامپزشک است که یک ریسک بازار را پذیرفت و شروع به ارائه خدمات دامپزشکی سیار کرد؛ کسب‌و‌کاری که اکنون با گذشت چندین سال از مرز ۵ میلیون دلار درآمد سالانه گذشته و بیش از ۶۰ نفر را استخدام کرده است. آمیلر همواره به بیرون حوزه خود نگاه می‌کند و افرادی را از حوزه‌های دیگر مانند مد، شیمی یا تولید کالاهای دیگر استخدام می‌کند. او افرادی را دوست دارد که می‌توانند خارج از چارچوب علم دامپزشکی فکر کنند و دیدگاه‌های تازه‌ای از تخصص موردنیاز در سایر حوزه‌ها ارائه می‌دهند. او تمایل به استخدام افرادی دارد که اخراج شده‌اند (البته به دلایل درست). چرا که او احساس می‌کند کسب‌و‌کارش نیاز به کارمندانی دارد که خواهان به چالش کشیدن وضع موجود هستند. در حقیقت خواهان به چالش کشیدن خود او.
وقتی افراد در مسیرهای شغلی خودشان نوآوری می‌کنند، انرژی تاثرگذاری در تیم‌ها، شرکت‌ها و صنایع جمع می‌شود. در مقابل، بدون ریسک بازار و پذیرش حرکت‌هایی این چنینی، مشاغل و کسب‌و‌کارها می‌توانند دچار رکود شوند.از خودتان بپرسید: آیا من یک نیاز برطرف‌نشده می‌بینم که بتواند با تغییری در موقعیت من حل شود؟ این کار می‌تواند تغییری در خلال شرکت فعلی باشد؛ هر کسب‌و‌کاری نیازهای بزرگ و کوچکی دارد که برطرف نشده‌اند. کارآفرینان تنها به دنبال نیازهای برطرف‌نشده نیستند، آنها به دنبال نیازهای تامین‌نشده‌ای هستند که با آنچه آنها در آن خبره هستند- موقعیتی از قدرت شخصی- تطابق داشته باشد. آن چیست که شما آن را به خوبی انجام می‌دهید اما دیگران در حوزه شما نمی‌توانند آن را انجام دهند و در کجا می‌تواند این قدرت را به نمایش بگذارید؟ این فرصت ریسک بازار شماست. از اینکه «پرتاب بلندی» داشته باشید نهراسید.
نویسنده: Whitney Johnson
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره مدیریت کسب و کار مراکز بهداشتی و درمانی ویژه پزشکان و مدیران کلینیک ها، درمانگاه ها و بیمارستان ها  Healthcare MBA

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon

دوره MBA و DBA

برگرفته از کتاب: اگر در جنگِ سگی هستی، گربه شو!
تدوین یک استراتژی مشخص برای کسب‌وکار، یکی از بهترین راه‌ها برای متمرکز کردن تمام تلاش‌ها و هزینه‌ها بر اهداف و مسیری مشخص است. به این صورت، اثربخشی و بازدهی فعالیت‌ها افزایش می‌یابد و می‌توان امیدوار بود که زمان هیچ‌کدام از ذی‌نفعان صرف اموری نمی‌شود که ما را به مقصد نمی‌رسانند. با این حال، بسیاری از مدیران به روشنی نمی‌دانند که استراتژی کسب‌وکار آنها چیست و حتی اگر آنها از این موضوع آگاه باشند، به احتمال زیاد، یا سایر مدیران به روشنی به آن واقف نیستند یا ذی‌نفعان مهمی مانند مشتریان و کارکنان به آن باور ندارند.

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است

از نظر علم مدیریت، استراتژی‌ها باید شفاف باشند و تمام ذی‌نفعان به روشنی بدانند که استراتژی شرکت برای تامین کدام نیازها از کدام بازارهای هدف است. آنها باید بدانند که قرار است به کدام دسته از مشتریان خدمت داده شده و برای تامین نیازها و خواسته‌های آنها، دقیقا چه کالاها و خدماتی تولید شوند. از طرفی، این موضوع هم باید برای همه مشخص باشد که مزایای رقابتی شرکت چیست، چگونه می‌توان ارزش بیشتری برای بازارهای هدف ایجاد کرد و در نهایت قرار است در چه بازه زمانی، چه اهداف مالی و غیرمالی محقق شوند.
تمام این مسائل بدیهی به نظر می‌رسند. دانشجویان دوره MBA من نیز چنین فکر می‌کنند. با این حال یک امتحان ساده نشان داد که موضوع به این سادگی نیست. چندی پیش، در یکی از مقالات بحث‌برانگیز نشریه«هاروارد بیزینس ریوو»، دیوید کالینز و میشائیل روکستاد مدیران اجرایی شرکت‌ها را به چالش کشیدند که استراتژی کسب‌وکار خود، دامنه آن و مزایایش را در ۳۵ کلمه یا کمتر، خلاصه کنند. دامنه استراتژی، به معنای مرزهایی است که فعالیت‌های شرکت را مشخص می‌کنند؛ چه از نظر جغرافیایی یا مشتریان هدف و چه از نظر کالاها و خدماتی که قرار است ارائه شوند. مزایا نیز اشاره به آن دارد که مدیریت به چه صورتی قصد دارد که مزیت رقابتی ایجاد کند.
چرا باید استراتژی کسب‌وکار را در یک جمله خلاصه کرد؟ همان‌طور که پیش از این گفته شد، اکثر شرکت‌ها نمی‌توانند استراتژی‌های خود را به گونه‌ای مشخص بیان کنند که تمام ذی‌نفعان آن را درک کرده و روی آن توافق داشته باشند. مهم‌ترین پیامد چنین اتفاقی، آن است که سهامداران، کارکنان و مشتریان سردرگم و نامطمئن از مسیر پیش‌روی شرکت هستند. وادار کردن یک شرکت به بیان رویکردش در ۳۵ کلمه یا کمتر، نشان می‌دهد که استراتژی آن شرکت تا چه اندازه شفاف است. اگر مدیرعامل یک شرکت نتواند استراتژی آن را با مفاهیم دقیقی بیان کند، چگونه انتظار دارد که بازار، این کار را انجام دهد؟
هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌ها یاد گرفته‌اند که محصولات خود را در تبلیغاتی ۳۲ ثانیه‌ای (در تلویزیون، اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایل) به بازار معرفی کنند. پیام‌های کوتاه و روشن، تبدیل به واقعیتی هر روزه در فضای کسب‌وکار شده است. کالینز و روکستاد تاکید می‌کنند که ناتوانی بیشتر شرکت‌ها در بیان استراتژی‌هایشان در قالب‌های کوتاه، نشان‌دهنده آن است که از شفافیت استراتژی بی‌بهره هستند.
در کلاس‌های درس من، از دانشجویان خواسته می‌شود که با مطالعه دقیق تاریخچه شرکت‌ها، در ۳۵ کلمه توضیح دهند که استراتژی آن شرکت در گذشته (به‌طور مثال استراتژی یک شرکت تولیدکننده نوشیدنی در دهه ۱۹۷۰) چه بوده و چه تفاوتی با استراتژی کنونی آن دارد. این تمرین، ۲ درس به ما آموخت. نخست آنکه، تا آن اندازه که دانشجویان تصور می‌کردند، مشخص کردن استراتژی یک شرکت کار ساده‌ای نیست. با آنکه، تمام حقایق و جزئیات موارد مورد مطالعه ما (از محیط فعالیت گرفته تا رویکرد شرکت‌ها برای رسیدن موفقیت) به‌طور کامل روشن است، بیشتر دانشجویان نمی‌توانند چکیده استراتژی آن شرکت را با مفاهیمی ساده بیان کنند. درس دومی که از این امتحان آموخته شد، آن است که حتی شرکت‌هایی که استراتژی روشن و موفقی در گذشته داشته‌اند، نیاز دارند که در گذر زمان استراتژی‌های خود را تغییر داده و آن را با شرایط جدید سازگار سازند. آنچه برای شرکت مورد مطالعه ما در دهه ۱۹۷۰، موفقیت به همراه داشت، نمی‌تواند در روزگار کنونی به‌کار آید.
شرکت نوشیدنی مورد مطالعه ما، در دهه ۷۰ میلادی، مولفه‌های روشن و واضحی در استراتژی خود داشت که آنها را هم بیان کرده و می‌شد در ۳۵ کلمه به نشان دادن آنها اقدام کرد. این شرکت، با اتکا به طعم مطلوب نوشیدنی‌های خود و قیمت پایین آنها (که ناشی از حجم تولید بالا و هزینه‌های اندک توزیع بود) توانست، رهبر آن روزهای بازار را در تمام ایالت‌های غربی آمریکا شکست دهد و عملکرد مالی و غیرمالی بهتری نسبت به آن داشته باشد. این شرکت به روشنی نشان داد که حتی یک شرکت تولیدکننده نوشیدنی نیز می‌تواند با پیروی از یک استراتژی مشخص و موثر، به نتایج فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند. با این حال، شرایط بازار عوض شد و در دهه ۱۹۸۰، شرکت‌های جدیدی توانستند بهای تمام شده محصولات خود را کاهش دهند. در این همین دوران، ذائقه مشتریان آمریکایی هم عوض شد و نیاز بود که نوع محصولات تولیدی تغییر کند. شرکت مورد مطالعه، به این تغییرات واکنش نشان داد و استراتژی خود را به‌طور قابل توجهی تغییر داد. محصولات به جای محدود شدن به ایالت‌های غربی، در تمام آمریکا توزیع شدند و با اضافه کردن محصولات جدیدی که مطابق ذائقه روز بود، تبلیغات نیز دیگر بر نوع خاصی از مشتریان تاکید نکردند. این تغییرات باعث شد، تا در عمل تمام مزایای رقابتی شرکت تغییر کنند. شبکه توزیع ضعیف‌تر شد، هزینه‌های پخش افزایش یافت، هزینه تبلیغات به ازای هر مشتری کاهش یافت و متمایزسازی محصولات هم کمتر شد. این تغییرات باعث شدند تا سهم بازار، حاشیه سود و سرمایه‌گذاری‌های شرکت به شدت کاهش یابند اما برای بقا، نیاز بود که چنین تغییراتی انجام شده و استراتژی‌های جدید، به‌طور واضحی تدوین شوند.
لئونارد شرمن
مترجم: مهدی نیکوئی

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره مدیریت کسب و کار مراکز بهداشتی و درمانی ویژه پزشکان و مدیران کلینیک ها، درمانگاه ها و بیمارستان ها  Healthcare MBA

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon