گرفتار خطای هالهای نشوید
با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:
- ۰ نظر
- ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۶:۰۵
با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:
سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است
با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:
با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:
با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:
منبع: Fast Company
نظرسنجیهای جدید (عمدتا در آمریکا و کانادا) نشان میدهد بیشتر کارکنان در شغلشان احساس شادی ندارند. برخی افراد آنقدر احساس ناراحتی در کار دارند که میخواهند شغل تازهای پیدا کنند. خیلی از ما در طول زندگی کاری شغلی داشتهایم که در مقطعی راضیمان نمیکند. درحالیکه روانشناسان و دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند بخشی از شادی در وجود ما ذاتی است، اما بخش قابل توجهی از آن تحت کنترل خودمان است. صرفنظر از موقعیتی که در کارتان دارید، هفت عادت افرادی را که در کارشان شاد هستند، معرفی میکنیم.
سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است
۱) به رشد مداوم به عنوان هدف زندگی متعهدند. افراد شاد معتقدند باید نهایت سعی خود را در هر کاری بکنند؛ چه به آنها گفته شده باشد، چه نه. این موضوع به خودشان حس بهتری میدهد.
۲) اهدافی دارند که تلاش برای تحقق آنها ارزش دارد. افرادی که اهداف مشخص در زندگی دارند، میتوانند همه چیز را فراتر از مشکلات کاری روزمره ببینند. وقتی همه چیز به خوبی پیش نمیرود، آنها به جای تمرکز بر موقعیت منفی پیش آمده در محیط کار، بر هدفی که تعیین کردهاند متمرکز میشوند.
۳) درگیر مسائلی که فراتر از کنترل آنها است، نمیشوند. افراد شاد به خودشان اجازه نمیدهند از نظر احساسی درگیر جو منفی و شایعات مسموم در محیط کار شوند. آنها بر کاری که در دستشان است و تواناییهایشان برای انجام آن کار متمرکز میشوند و خودشان را در درگیریهایی که به آنها مربوط نمیشود دخالت نمیدهند.
۴) دوست دارند به دیگران کمک کنند. افراد شاد همیشه به دنبال راههایی برای کمک کردن به دیگران هستند. محققان دانشگاه ویسکانسین دریافتهاند افرادی که در محیط کار به دیگران کمک میکنند، در مقایسه با سایرین شادترند.
۵) تا جایی که ممکن است از افراد منفی دوری میکنند. افراد شاد وقتی با یک فرد منفیباف یا کسی که دائم شکایت دارد مواجه میشوند، سعی میکنند به دنبال یک راهحل بگردند یا موقعیت را از زاویه دیگری مورد توجه قرار دهند. این انرژی مثبت اغلب باعث میشود افراد شاکی از آنها دوری کنند.
۶) قدردانی بخشی ثابت از وجود آنها است. افراد شاد همیشه دلایلی برای قدردان بودن دارند و این حس را آزاد و رها بیان میکنند. این رویکرد قدردان بودن دیگران را جذب انرژی مثبت آنها میکند. همکاران دوست دارند دور چنین افرادی باشند و در کنار آنها کار کنند.
۷) احساسات خود را مدیریت میکنند و حس شوخطبعی دارند. افراد شاد به صورت خودکار سعی میکنند از هر موقعیتی در کار، خانه یا دورهمیها بیشترین بهره را ببرند. آنها میدانند که میتوانند احساسات خود را با یک لبخند یا شوخی تغییر دهند. همچنین میتوانند با فکر کردن به مسائل خوشحالکننده و موقعیتهای شادیآور، حواسشان را از مسائل ناراحتکننده پرت کنند.
مترجم: مریم رضایی
با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:
منبع: کتاب Work Happy Now
شما میتوانید فقط با یک نگاه یا چگونگی ورودتان به محل کار، به همکارانتان بیاموزید که با شما (و با همدیگر) چگونه رفتار کنند. میتوانید با تکرار این کارها، سیگنالهای مشخصی برای دیگران بفرستید تا آنها نیز به همان صورت با شما رفتار کنند. همه ما دوست داریم همکارانمان ما را دوست داشته باشند و با ما با احترام برخورد کنند و لازمه تحقق این خواسته آن است که خود ما نیز با آنها چنین رفتاری داشته باشیم. در این میان میتوان از دو ترفند آسان برای این کار استفاده کرد که همیشه جواب میدهد و در ادامه این مطلب به آنها اشاره خواهد شد.
سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است
با همه مثل اعضای خانواده خود برخورد کنید: بهترین راه برای دوست داشته شدن، دوست داشتن دیگران است. شاید شما هم این جمله را شنیده باشید، اما باید بدانید که کاملا درست است. اگر هنگام ورود به اتاق کارتان به گونهای رفتار کنید که انگار وارد خانه خود شدهاید، مطمئن باشید بازخوردی مشابه آن را از دیگران دریافت خواهید کرد. برای این کار، باید سنجیده و آهسته عمل کنید و به تدریج رفتار دوستانهتر و خودمانیتری با همکاران خود پیدا کنید. نباید این کار را با صحبت کردن درباره خود شروع کنید، بلکه باید ابتدا گوش دهید و به آنها ثابت کنید که برایتان مهم هستند. همه افراد دوست دارند دیگران به سخنان آنها گوش دهند و پذیرای درد دلهای آنها باشند. هر بار که آنها را ملاقات میکنید از آنها درباره فرزندانشان بپرسید و خود را دوست خانوادگیشان نشان دهید. بسیاری از کسانی که در اطراف شما هستند، در وهله اول دوست ندارند سفره دلشان را نزد شما بگشایند و منتظرند تا شما در این راه پیشقدم شوید و پس از آن است که همه چیز درست خواهد شد. پس اگر میخواهید یخ روابطتان با دیگران آب شود، ۶۰ درصد کار را خودتان انجام دهید و مطمئن باشید ۴۰ درصد باقی مانده، خیلی زود از سوی طرف مقابلتان به وقوع میپیوندد.
نگرش دیگران را درباره خود دگرگون کنید : ما باید با رفتار خود به دیگران نشان دهیم از آنها توقع چنین رفتاری در قبال خود داریم. البته این کار برای افراد خجالتی و کم رو دشوار خواهد بود، اما غیرممکن نیست. میتوانید این ترفند را ابتدا در محیط خانه و در برابر اعضای خانواده و دوستان نزدیکتان تمرین کنید و با توجه به بازخوردهایی که دریافت میکنید یک الگوی منسجم در مورد حرکات و رفتار خود شکل خواهید داد. مطمئن باشید با تمرین کافی در برابر خانواده و دوستانتان خواهید توانست با همکاران خود در محل کار، همان بازی را تکرار و واکنش مثبت آنها را دریافت کنید. دنیا همیشه به شما خواهد خندید، به شرطی که شما هم به دنیا بخندید. اگر همکارانتان از دیدن شما هیجانزده میشوند بهگونهای رفتار کنید که گویی شما نیز چنین هستید و این مساله برای شما ارزشمند است. میتوانید با هماهنگ کردن خودتان با حرکات و رفتار دیگران به آنها ثابت کنید شما هم در سطح آنها هستید و در نتیجه احساس یکرنگی و یکدلی بین شما پدید میآید.
نویسنده: کارل استایب
مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی
با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید: