MBA-DBA

نکاتی درخصوص اهمیت کارمندان وظیفه‌شناس در سازمان


دوره MBA و DBA

همواره در جهان کسب‌و‌کار درباره اهمیت ثابت‌قدم بودن و وفاداری مشتریان حرف‌های زیادی زده می‌شود. اما وفاداری و وظیفه‌شناسی کارمند نیز به همان ‌اندازه واجد اهمیت فراوان است. بسیاری از مردم از اهمیت کارمند وظیفه‌شناس چشم‌پوشی می‌کنند، اما اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما زیان‌آور باشد.

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است 

همواره در جهان کسب‌و‌کار درباره اهمیت ثابت‌قدم بودن و وفاداری مشتریان حرف‌های زیادی زده می‌شود. اما وفاداری و وظیفه‌شناسی کارمند نیز به همان ‌اندازه واجد اهمیت فراوان است. بسیاری از مردم از اهمیت کارمند وظیفه‌شناس چشم‌پوشی می‌کنند، اما اتخاذ چنین رویکردی می‌تواند برای کسب‌و‌کار شما زیان‌آور باشد.
اگر تا به حال این موضوع را مدنظر نداشتید، حالا وقتش است که به این نکته مهم توجه کنید. برای یک شرکت دلایل بسیاری در باب این مساله وجود دارد که چرا داشتن کارمندان وفادار و وظیفه‌شناس در کسب‌و‌کار یک الزام واقعی محسوب می‌شود. در واقع، چنین کارمندانی پایه اصلی شرکت هستند و خصوصا آن دسته از کارمندان که در نهایت به تولید کمک می‌کنند باعث می‌شوند تا سقف تولید افزایش یابد، بخش مهمی از شرکت محسوب می‌شوند. آنها نماینده‌ شرکت شما هستند و در نتیجه، می‌توانند اهداف شرکت شما را تحقق ببخشند یا پیش از آنکه بتوانید ریشه مشکلات را تشخیص دهید، جریان امور را بهبود بخشند.
وفاداری و وظیفه‌شناسی کارمندان باید در صدر فهرست گزینش و سنجش هر کارآفرین قرار داشته باشد و نیز باید در استراتژی کسب‌و‌کار شرکت شما گنجانده شود. این مساله تا این حد مهم است!
در اینجا چند رازی را ذکر می‌کنم که طی این سال‌ها درباره کسب وفاداری کارمندان یاد گرفته‌ام:
۱٫ اررزشیابی
اولین چیزی که لازم است انجام بدهید تشخیص این امر است که بعضی از مردم طبیعتا افراد وظیفه‌شناس، ثابت‌قدم و وفاداری هستند؛ در حالی‌که خیلی‌های دیگر بنا به طبع و سرشت خود، چنین نیستند. گونه دوم را با افرادی تعویض کنید که دارای پیشینه کاری وفادارانه و حاکی از وظیفه‌شناسی در پست‌ها و موقعیت‌های سابق‌شان هستند. اگر آنها در گذشته وظیفه‌شناس بوده‌اند، به احتمال قریب به یقین، گرایش دارند در آینده هم وظیفه‌شناس باشند. وظیفه‌شناس بودن یک عمل اخلاقی است که آدم‌ها یا واجدش هستند یا نیستند، پس واقعا چیزی نیست که بتوانید به آنها یاد بدهید یا مجبورشان کنید، وفادار باشند.
۲٫ جبران کردن
بزرگ‌ترین راز این است که شما، اول و پیش از آنها وفاداری را نشان دهید و ثابت‌قدم‌بودن‌تان را ابراز کنید. اگر خواهان این هستید که کارمندتان در این خصوص بیش از شما باشد، باید وظیفه‌شناسانه‌تر از آنها رفتار کنید و همواره پیشقدم آنها باشید. بهترین مدیران این نکته را به خوبی درک می‌کنند. آنها به خاطر کل گروه و کل شرکت می‌جنگند و متقابلا، گروه نیز برای آنها می‌جنگد. این به آن معنا نیست، که شما باید از نظر مالی به آنها بیشتر توجه کنید. پاداش‌های غیرمالی بسیاری وجود دارد که می‌توانید به آنها اعطا کنید و این کار به ایجاد وفاداری و پا بر جا بودن کارمندان منجر می‌شود. پاداش‌هایی مثل تجلیل و تمجید خصوصی یا عمومی، انتخاب کارمند منتخب برای هر ماه، منعطف‌بودن برای مواقعی که کارمند نیاز به مرخصی و استراحت دارد و نیز، داشتن گشودگی و گشاده‌رویی در شنیدن پیشنهادها و بازخوردهای کارمندان.
۳٫ تسهیل
آن دسته از مدیرانی که وفاداری پرسنل را کسب می‌کنند این کار را با از میان برداشتن موانع برای هر ترقی کارمند صورت می‌دهند. عمل اولیه آنها این است که به طور پیوسته شرایط شغلی را برای هر کدام آنها آسان‌تر می‌کنند. اگر کارمندان شما ببینند که شما دارید سعی می‌کنید به آنها کمک کنید که شرایط شغلی و حرفه‌ای‌شان آسان‌تر پیش برود، بسیار بیشتر وظیفه‌شناس و وفادار می‌شوند.
۴٫ خطوط ارتباط
اغلب اوقات، ما به عنوان مدیران و روسای کسب‌و‌کار گرایش داریم تمام توجه خود را بر مشتریان و نیز بر نتیجه نهایی امور متمرکز کنیم. اما آنچه باید دریابیم این است که وقتی بخشی از آن توجه را تغییر دهیم و بر وفاداری کارمندانمان متمرکز شویم، به نحوی خودکار به سمت دیگر اهدافمان هم پیش می‌رویم. کارمندانی که وفادار هستند خدمات مناسب‌تری برای مشتریان فراهم می‌آورند و برای کمک به رشد کسب‌و‌کار بسیار شایسته‌تر هستند. وقتی صحبت داشتن کارمندان وظیفه‌شناس می‌شود، موضوع مهم دیگر، همانا حفظ و سیال‌نگه‌داشتن ارتباط است. کسب‌و‌کارهایی که بر آگاهانه بودن ارتباط کارمندان و مدیران تاکید می‌ورزند، به این احساس متقابل که همه بخشی از یک گروه هستند، یاری می‌رسانند. به کارمندان مجال دهید انتظارات شما را بدانند وظایف‌شان را بشناسند و بازخوردهایشان را ارائه دهند، به این ترتیب بیشتر حس می‌کنند که بخشی از گروه کاری هستند و وفادارانه‌تر عمل می‌کنند.
۵٫ به جریان‌انداختن روال مناسب
برای به راه‌انداختن این امور، زمانی را صرف تمرکز بر وظیفه‌شناسی و وفاداری کارمندانتان کنید. با یک تیم محکم وفادار و ثابت‌قدم کار کنید که مسوولیت آنچه را که رخ می‌دهد، به عهده می‌گیرد و شانه خالی نمی‌کند. این رویکرد چه بسا باعث شود چند نفری را تعویض یا جابه‌جا کنید، یا ناچار شوید روی اعمال خودتان در نسبت با کارمندان بیشتر و دقیق‌تر کار کنید. وقتی شروع به بازسنجی و ارزشیابی آن چیزی کردید که لازم است انجام شود، تدریجا امور به سمت روال مناسبش حرکت می‌کنند.

نویسنده: مایک میشالویچ مترجم: سیمین راد

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره تخصصی ۲ هفته ای مهارت های کسب و کار در کشور انگلیس SLS Specialist Language Services

دوره عالی مدیریت کسب و کار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مدیریت کسب و کار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon

  • MBA _ DBA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی