MBA-DBA

چگونه به کارمندان کارآموز انگیزه بدهیم؟

يكشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۲۷ ق.ظ

چگونه به کارمندان کارآموز انگیزه بدهیم؟

دوره MBA و DBA

منبع: Wall Street Journal

دکتر الیزابت چابنر تامسون، زمانی که کسب‌وکار تازه خود را که یک خرده‌فروشی و عمده فروشی لوازم درمانی برای افراد تحت درمان سرطان سینه بود آغاز کرد، از سه تن از دانشجویان خود به‌عنوان کارآموز استفاده کرد تا کارش را به سرانجام برساند.

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است 

کارآموزها به او پیشنهاد داده بودند بدون اینکه پولی دریافت کنند و فقط برای کسب تجربه حرفه‌ای، با بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی به او کمک خواهند کرد.
اما به گفته تامسون، بعد از چند هفته دختران جوان کارآموز علاقه خود را به کار موقتشان از دست دادند و مرتب، بدون اینکه از قبل خبر بدهند، به مرخصی می‌رفتند. نکته مهم این بود که تامسون نمی‌توانست چیزی به آنها بگوید، چون حقوقی به آنها پرداخت نمی‌کرد و حتی این کار مزیتی در کار دانشگاهی آنها نداشت.
تامسون با افزودن این نکته که اگر در همان شروع کار زمان بیشتری برای نظارت بر کار این کارآموزان اختصاص می‌داد، آنها تمایل بیشتری به کار کردن پیدا می‌کردند، می‌گوید: «من برای به سرانجام رساندن کارم به شدت به آنها وابسته شده بودم. اما نمی‌توانستم درخواست مهمی از آنها داشته باشم.»
آیا شما هم برنامه‌ریزی کرده‌اید که برای بنگاه جدیدتان چند دانشجو را به عنوان کارآموز به کار بگیرید؟ اگر تازه‌کارتان را شروع کرده‌اید یا بودجه محدودی برای استخدام کارمندان مجرب دارید، این ساده‌ترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. کارآموزها معمولا تمایل دارند در ازای دریافت مبلغی بسیار کم یا حتی بدون دستمزد، برای گذراندن دوره‌ای از کار عملی دانشگاه یا فرصتی برای اعتبار بخشیدن به رزومه خود، کار کنند.
اما همان طور که دکتر تامسون کشف کرد، اگر کارآموزها هیچ مزایایی دریافت نکنند یا به‌طور ضعیفی مدیریت شوند، انگیزه خود را برای انجام کامل کار از دست می‌دهند. تامسون اکنون در حال برنامه‌ریزی یک طرح سازمان دهی شده برای به‌کارگیری کارآموزان است.
هنگام تهیه طرح به‌کارگیری کارآموز، قوانین کار کشورتان را هم در نظر داشته باشید. همچنین طرح را طوری تنظیم کنید که فقط به نفع کسب‌وکار شما نباشد، بلکه برای آن کارآموز هم مزایایی داشته باشد.
بیلی ون ژورا، تعدادی کارآموز را در شرکت مشاوره بیمه خود به کار گرفته و به آنها در مورد نحوه اداره عملیات بازاریابی، از ابتدا تا انتها آموزش می‌دهد. این کارآموزان ساعتی ۱۰ دلار دستمزد دریافت می‌کنند و اگر لازم باشد برای تنظیم قراردادی به مسافرت بروند، هفته ای ۲۵ دلار مبلغ اضافی به آنها پرداخت می‌شود. ون ژورا می‌گوید که در ابتدا وظایفی را به کارآموزان خود محول می‌کرد که در موفقیت کسب‌وکار او نقش حیاتی نداشتند. «به همین دلیل، آنها اجازه اشتباه کردن و شکست خوردن را داشتند. اکنون دو برابر مبلغی که به آنها می‌پردازم، درآمد دارم و آنها هم به دانش خود اضافه می‌کنند.»
ون ژورا بلافاصله پس از تاسیس شرکتش شروع به استخدام کارآموز از دانشکده‌های محلی کرد. او اشاره می‌کند در حالی که صنعت بیمه به رکود داشتن شهرت یافته، او توانسته دانشجویان با استعدادی را به کار گیرد. این افراد در انتخاب مشتری، ساعات و محل کار خود آزادند.
اولیویا پرکینز، مدیر یک شرکت بازاریابی تازه تاسیس می‌گوید، هنگام ارزیابی افرادی که داوطلب کارآموزی هستند، چندان به دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اند اهمیت ندهید. پرکینز اخیرا دو کارآموز را به کار گرفته که یکی از آنها فارغ‌التحصیل «آیوی لیگ» (از معروف‌ترین گروه‌های دانشگاهی جهان) بود و دیگری فارغ‌التحصیل یک دانشگاه معمولی، اما جالب بود که دومی عملکرد بهتری داشت. پرکینز می‌گوید «کارآموزی که در یک دانشگاه معمولی درس خوانده بود، ایده‌های خلاقانه بیشتری داشت و نقش او در پیشبرد امور بسیار تاثیرگذار بود، در حالی که کارآموز دیگر که سوابق تحصیلی بهتری داشت، به کمک کاری بیشتری احتیاج داشت و باز هم نمی‌توانست کارها را به طور کامل پیش ببرد.»
نکته دیگری که کارآفرینان در استفاده از کارآموزان بر آن تاکید دارند این است که از کارآموز مجازی استفاده نکنید. دیوید سیمنیک، از موسسین برند زیبایی و بهداشتی سوپ‌باکس می‌گوید: وقتی کسب‌وکار آنها تازه تاسیس شده بود، پنج دانشجوی کارآموز را به‌کار گرفت تا از راه دور برای شرکت کار کنند، چون شرکت توانایی مالی نداشت تا فضای کاری به آنها اختصاص دهد.
سیمنیک و شرکایش تصور می‌کردند که با استفاده از تکنولوژی‌های آنلاین مانند اسکایپ و Hangout گوگل می‌توانند بر حوزه‌هایی مانند روابط عمومی و توسعه کسب‌وکار نظارت داشته باشند. اما این تنظیمات به سرعت به هم ریخت. «ما به این نتیجه رسیدیم که هماهنگ‌سازی جلسات و رفع اشکالات فنی، نسبت به شرایط عادی زمان بیشتری را تلف می‌کند.»

مترجم: مریم رضایی

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره تخصصی ۲ هفته ای مهارت های کسب و کار در کشور انگلیس SLS Specialist Language Services

دوره عالی مدیریت کسب و کار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مدیریت کسب و کار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon

 

  • MBA _ DBA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی