MBA-DBA

رمز یک سخنرانی موفق

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۱۴ ق.ظ

رمز یک سخنرانی موفق

دوره MBA و DBA

منبع: Entrepreneur

سوال: بزرگ‌ترین مشکل من سخنرانی در جمع است. معمولا هنگام سخنرانی یا بدنم دچار لرزش می‌شود یا لکنت زبان می‌گیرم یا اینکه اصلا نمی‌توانم صحبت کنم. چگونه می‌توانم بر این مشکل غلبه کنم؟

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است 

این مشکل فقط مختص شما نیست. اگر به خاطر سخنرانی‌هایتان در جمع نگران هستید سعی کنید برخی از اولین سخنرانی‌های آنلاین من را ببینید مطمئن هستم شما در مقایسه بهتر هستید. وقتی اولین فعالیت اقتصادی من یعنی مجله استیودنت توجه‌ها را به خودش جلب کرد به دفعات از من دعوت می‌شد تا در انجمن‌ها صحبت کنم. اولین دعوتی که به آن پاسخ دادم مربوط به یک شبکه تلویزیونی آلمانی بود و جلسه سخنرانی در یکی از دانشکده‌های لندن برگزار می‌شد.
قبل از اینکه نوبت به سخنرانی من برسد یکی از لیدرهای دانشجویی به نام «دانی کوهن بندیت» و یک فعال اجتماعی به نام «طارق علی» در باره حقوق بشر سخنرانی کردند. سخنرانی آنها بسیار با حرارت و اعتماد به نفس بالا بود؛ فصاحت و نفوذ کلام آنها کاملا در خدمت بیان افکارشان قرار داشت. وقتی دیدم جمعیت برای تایید آنها هورا می‌کشد، دچار تردید شدم که شاید همین جمعیت به طرفم لنگه کفش پرت کند.
وقتی میکروفن را در دست گرفتم ذهنم کاملا خالی شد. چند دقیقه زیر لب حرف‌های نامربوط و نامفهومی گفتم و بلافاصله تریبون را ترک کردم. این یکی از خجالت‌آورترین لحظات زندگی من بود و صورتم مانند لوگو ویرجین سرخ شده بود.
چند سال بعد «سر فردی لیکر» یکی از مهم‌ترین مربیان و کسی که الهام بخش من برای رفتن به صنعت هوایی بود مرا ترغیب کرد تا خودم را به نماد مجموعه ویرجین تبدیل کنم. او معتقد بود این کار خیلی بیشتر از برگزاری کمپین‌های بازاریابی بزرگ توجه مردم را جلب می‌کند. مخصوصا از وقتی که شرکت کوچک ما در مقابل رقبای خیلی بزرگ قد علم کرده بود، قرار گرفتن نام خودم در سرتیتر مباحث خیلی ارزان‌تر و تاثیرگذارتر به نظر می‌رسید. مشخص بود که اگر قرار باشد به چهره برندمان تبدیل شوم، مجبورم که در برنامه‌های مختلف سخنرانی کنم.
خیلی زود یادگرفتم که با تمرین، همه چیز تغییر می‌کند. سخنران‌های خوب فقط با استعداد یا خوش شانس نیستند، آنها سخت کار کرده‌اند. شما هم در خانه سخنرانی هایتان را تمرین کنید. سعی کنید به راحتی از ابزارهای آموزشی سخنرانی استفاده کنید و یاد بگیرید کجا باید تاکید بیشتری داشته باشید و چه جاهایی باید نرم‌تر سخن بگویید.
مهم‌ترین نکته در سخنرانی، داشتن آمادگی قبلی است. معمولا وقتی یک سخنران متنی که از قبل نوشته شده را می‌خواند سخنان وی خیلی حرفه‌ای و فکر شده به نظر می‌رسد. نکته کلیدی این است که پیام اصلی را درک کنید، شخصیت خودتان را در آن قرار دهید و از طریق کلماتی که خاص خودتان است آن را منتقل کنید. به خاطر داشته باشید همه افراد دامنه لغات گسترده‌ای ندارند. اگر مثل من تطبیق دادن فعل و فاعل در جملات طولانی و استعاره دار برایتان دشوار است، از جملات کوتاه که کارکرد بهتر و تاثیرگذارتری دارند، استفاده کنید. «مارک تواین» همچنین می‌گوید: «آماده کردن یک سخنرانی بداهه‌گویی خوب برای من بیش از سه هفته طول می‌کشد».
چه در یک جلسه سخنرانی متکلم وحده باشید یا اینکه قرار باشد فقط به سوالاتی که از طرف حاضرین پرسیده می‌شود پاسخ دهید، از قبل درباره موضوع بالقوه‌ای که قرار است مطرح شود فکر کنید و آنهارا یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا یک طرح قبلی داشته باشید تا برای هدایت جلسه به سمت جلو به آن رجوع کنید.
بعد از آمادگی قبلی نوبت انجام سخنرانی در منظر عموم می‌رسد. تصور کنید که در اتاق نشیمن با دوستانتان صحبت می‌کنید. یک نفر را در جمعیت انتخاب و سعی کنید مطلبتان را به درستی به او منتقل کنید متوجه می‌شوید که بقیه تماشاچیان نیز پیام شما را درک می‌کنند.
به خاطر داشته باشید که لزومی ندارد که سفت و سخت به نوشته‌هایتان متمرکز باشید و خودتان را محدود به آنها کنید. اگر مطلبی بدون برنامه‌ریزی قبلی به ذهن تان آمد آن را رد نکنید. برخی از ناب‌ترین لحظات و جملات بیان شده در خطابه‌ها توضیحاتی است که خارج از نوشته‌ها ارائه می‌شوند. مخصوصا هنگامی که شوخی‌ها و خاطره‌هایی، خودبه‌خود به زبان می‌آیند. یک طنز خوب نه تنها به شما کمک می‌کند که با جمعیت صمیمی‌تر بشوید، بلکه می‌تواند باعث آرامش خود شما هم بشود. اگر قدری از خشکی کلامتان بکاهید، سخنان‌تان اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.
برای اینکه یک سخنران تاثیرگذار باشید، باید نسبت به چیزی که می‌گویید تعصب و اعتقاد راسخ داشته باشید، این‌گونه مخاطبان به مراتب خیلی بیشتر اشتباهات شما را نادیده می‌گیرند، زیرا که باور دارند که شما حقیقت را می‌گویید.
پاسخ‌های من همیشه سرراست و بلافاصله نیست و اغلب همراه با کمی مکث است. اما اغلب مخاطبین از پاسخ‌های با تردید که صمیمانه باشد بیشتر خوششان می‌آید تا پاسخ‌هایی که سریع گفته می‌شوند، اما سطحی باشند.
به طور خلاصه از قبل آماده بشوید، به خودتان فرصت بدهید تا آرامش پیدا کنید. از قلبتان صحبت کنید.
نوشته: ریچارد برانسون
ترجمه: مهدی سریرچی

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره تخصصی ۲ هفته ای مهارت های کسب و کار در کشور انگلیس SLS Specialist Language Services

دوره عالی مدیریت کسب و کار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مدیریت کسب و کار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon


  • MBA _ DBA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی