MBA-DBA

روش‌هایی برای افزایش روحیه کارمندان حین دوره‌های کاری دشوار

دوره MBA و DBA

نویسنده: جولی بادن دیویس

به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی اقتصاد در جهان توجه به روحیه کاری کارمندان از اهمیت فزاینده‌ای برخوردار باشد. رناکوئه می‌داند که بهترین نیروی کار، همان استوارترین شخص است؛ در نتیجه، مالک کسب‌وکار کوچک هر کاری را که از دستش برمی‌آید برای به دست آوردن کارمندان شایسته می‌کند.

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است 

او همچنین آگاه است که برای راضی نگه داشتن کارمندانش باید انگیزه لازم برای آنها را در محل کار تدارک ببیند. رنا کوئه، مدیر صنایع سازنده تجهیزات ساحلی (CCI) است، شرکتی با ۱۸ کارمند که نیمی از آنان، بیش از ده سال را در کنار وی بوده‌اند. او می‌گوید: «کسب‌وکار ما به یک کوشش گروهی واقعی نیاز دارد و این مهم است که همه کارمندان از ارزش کار‌شان برای محصول تمام شده و نیز برای رضایتمندی مشتریان آگاهی دارند.»
این شرکت در سال ۱۹۹۰ تاسیس شد و گستره متنوعی از قطعات الکترونیک برای بازارهای نظامی، دفاعی و هوا‌فضا تولید می‌کند. رنا کوئه با در نظر گرفتن رویکردی بلندمدت تمام تلاشش را برای حفظ روحیه‌ها انجام می‌دهد و حال و هوای اشتیاق را برای کارمندان زنده نگه می‌دارد و توأمان تنوعی از سودهای دست و دلبازانه ارائه می‌کند؛ از جمله بیمه سلامتی ده درصدی و پاداش‌های قابل توجه در آخر سال برای همه کارمندان.
او می‌داند که نمی‌تواند منحصرا بر چنان انگیزه‌های مالی‌ای اتکا کند؛ در نتیجه، او بر انگیزه‌های درونی و باطنی نیز تمرکز می‌کند: یعنی همان مواردی که در کتاب مدیریتی مشهور، «شادمانه کار کنید: آنچه بزرگ‌ترین رییس‌ها می‌دانند» نوشته جیل گیسلر، ذکر شده است. این موارد چهارگانه به این قرار هستند:
۱٫ بر نیرومندی‌های کارمندان تمرکز کنید: مدیران تاثیرگذار می‌دانند که توجه به نیرومندی‌های کارمندان به رضایت کارگران منجر می‌شود. آنها فرصت ‌تمرکز به کارمندان می‌دهند، تا بر کاری متمرکز شوند که به ایشان اجازه می‌دهد به مهارت و قابلیت کاری بهتر و باکیفیت‌تری دست یابند. رنا‌کوئه می‌گوید: «ما از کارمندانمان انتظارات زیادی داریم و روی تمام سعی و تلاش آنها در هر روز کاری حساب می‌کنیم.» بخش مهمی از جدیت و شایستگی دلگرم‌کننده به بازدهی کار افراد مربوط می‌شود. «وقتی کار با فرجه‌ها، ضرب‌الاجل‌ها مواجه می‌شود یا با پیش‌بینی‌های مورد انتظار مطابقت می‌کند، آنگاه همواره سعی می‌کنیم از کارمندان به خاطر انجام درست وظیفه‌شان قدردانی کنیم.»
۲٫ با برنامه‌ریزی‌ها منعطف برخورد کنید: در اغلب موارد، هرگاه به کارمندان حق کنترل بر محیط کاری داده می‌شود، این امر سبب انگیزه بیشتر می‌شود. هرچند سرشت تولیدی کسب‌وکار رنا کوئه مانع از این می‌شود که به اغلب کارمندانش اجازه به‌کارگیری یک برنامه کاری خود آیین بدهد، با این‌حال، کوئه توانست زمان کاری منعطف و آزادتری را برای نایب‌رییس شرکتش، دایانا رومرو، در نظر بگیرد.
رومرو می‌گوید: «برنامه‌ریزی منعطف من، که چهار روز در هفته ادامه دارد، به من اجازه می‌دهد از دختر کوچکم مراقبت کنم و نیز به من وقتی برای رسیدگی به امور شخصی‌ام می‌دهد. این انعطاف و استقلال زمان کاری، همچنین مرا برمی‌انگیزد که به بهترین نحو کارم را به انجام برسانم؛ زیرا به من این پیام را می‌دهد که عضوی ارزشمند در کارم هستم و مرا نسبت به شرکت و وظیفه مربوط به آن راسخ و وظیفه‌شناس
می‌کند.»
روندا شیدر نماینده بیمه کشاورزی ایالتی است. شرکت متبوع وی برای کسب و کارهای کوچک، خانواده‌ها و افراد، خدمات بیمه و نیز خدمات بازرگانی تدارک می‌بیند. او نیز به تهییج کارمندان و انگیزه‌دادن به آنها، به وسیله تدارک نوعی خودآیینی و انعطاف‌پذیری باور دارد. روندا شیدر، که شش نفر را در استخدام خود دارد، می‌گوید: «ما ساعت‌ها کار می‌کنیم؛ اما من همیشه سعی می‌کنم نیازها و احتیاجات شخصی را لحاظ کنم. اخیرا پرفروش‌ترین فروشنده‌ام از من تقاضای یک روز تعطیل در ماه برای رسیدگی به سایر امور را کرد. من مشتاقانه موافقت کردم و طوری برنامه‌ریزی کردیم که هر دو از تطبیق دادن تقاضای وی با زمان کاری شرکت خشنود بودیم. تا جایی‌که بتوانیم به نحوی شایسته‌تر به مشتری‌هایمان خدمات ارائه کنیم، من همواره نسبت به ایده‌ها با گشودگی برخورد
می‌کنم.»
۳٫ معنایی از قصد و نیت را به کارمندان‌تان منتقل کنید: شیدر می‌گوید: «وقتی نوبت به این سوال می‌رسد که چه چیزی کارمندان را تهییج می‌کند، هرچند به نظر می‌رسد پاسخ واضح باشد؛ یعنی به یک برگه حقوقی ختم شود؛ اما پول همیشه برانگیزاننده اولیه نیست.»
شیدر به این امر توجه کرده است که معنا و احساس هر فرد از نیت و قصد، اغلب به رضایتمندی شغلی وی گره خورده است و تنها روش برای فهم آن هدف، رسیدن به شناخت هر کارمند است. شیدر می‌گوید: «مردم به انگیزه‌های متنوعی عکس‌العمل نشان می‌دهند.
کمی کار می‌برد تا کشف کنید که هر کس چه خواست‌ها و نیازهایی دارد؛ اما وقتی تشخیص دادید چه چیزی کارمندان را به راه می‌اندازد و احساسشان از نیت و قصد را تقویت می‌کند، آن‌وقت کارمندان احساس ارجمندی و احترام می‌کنند و به این‌ترتیب شما نیز از بهترین خدمات ممکن ایشان بهره‌مند خواهید شد.»
۴٫ پیشرفت کاری شرکت را اطلاع دهید: هر کارمند می‌خواهد بداند که پیشرفتی در حال وقوع است و اینکه هم آنها و هم شرکت به هدف‌هایشان می‌رسند. مدیران شایسته و موفق نیروی انسانی آگاه از اهداف شرکت را حفظ می‌کنند. رنا کوئه دست کم سالی یک بار با هر کدام از کارمندان درباره منافع شخصی‌‌شان جلسه‌ای ترتیب می‌دهد و طرح‌هایی را به بحث می‌گذارد.
او می‌گوید: «با همدیگر گزارش یا شرح آنها را مرور می‌کنیم و آنها واقعا از توجه به این جنبه از اهداف مالی شخصی‌شان قدردانی می‌کنند. آنها تصدیق می‌کنند که چقدر مساعدت شرکت برایشان ارزشمند است و با احساس خوبی از مسوولیت‌پذیری متقابل درباره پیشرفتشان اتاق را ترک می‌کنند.»
مترجم: سیمین راد

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره تخصصی ۲ هفته ای مهارت های کسب و کار در کشور انگلیس SLS Specialist Language Services

دوره عالی مدیریت کسب و کار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مدیریت کسب و کار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon

  • MBA _ DBA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی