MBA-DBA

رویارویی کسب‏ و‏کارهای کوچک با کلان‏ داده

دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۰۹ ق.ظ

رویارویی کسب‏ و‏کارهای کوچک با کلان‏ داده

دوره MBA و DBA

منبع: HISCOX
کلان‌داده و وقایع و تحولاتی که روزانه در اطراف ما اتفاق می‏افتند، برای بسیاری از کسب‏وکارهای کوچک نگران‏کننده هستند. در باور شرکت‌های کوچک، روبه‌رو شدن با این هجمه اطلاعاتی مستلزم دستگاهی با توان پردازشی بسیار قوی است، درست مثل دستگاه بزرگی که در فیلم Billion Dollar Brain به نمایش گذاشته شده و روز و شب به کمک الگوریتم‏های پیچیده مشغول پردازش داده‏ها است.

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است 

اما بهره‏برداری از کلان‏داده لزوما به این شکل انجام نمی‏شود. کلان‏داده اقیانوسی از اطلاعات بالقوه و مفید است و شما می‏توانید حتی با فرو بردن نوک انگشت خود در آن، از این اطلاعات بهره‏مند شوید. تجزیه و تحلیل کلان داده فرآیند بررسی مجموعه‏های بزرگ اطلاعاتی است که شامل انواع متنوعی از داده‏ها هستند و برای کشف الگوهای پنهان، همبستگی ناشناخته، روند بازار، ترجیحات مشتری و سایر اطلاعات مفید پیرامون کسب‏وکار به‌کار گرفته می‏شوند.

کلان‌داده پنهان کسب‏وکار خود را کشف کنید

کسب‏وکارهای نوپا برای شروع، بهتر است نگاهی به کلان‌داده کسب‏وکار خود بیندازند. اطلاعات بسیار زیادی که در بهبود عملکرد مفید هستند در بطن کسب‏وکار نهفته است. اطلاعاتی که در قالب فایل‏های دیجیتال در رایانه‏های شخصی کارکنان مختلف ذخیره شده‏اند یا در پوشه‏هایی روی قفسه‏ها خاک می‏خورند. برای مثال، یکی از مدیران شرکت می‏تواند با بررسی مقادیر سود و زیان در ۵ سال گذشته، اطلاعات ارزشمندی در خصوص عملکرد کسب‏وکار شامل تغییرات در هزینه‏های عملیاتی یا میزان متوسط فروش به‌دست آورد. جمع‏آوری و بررسی اطلاعاتی که در سیستم‏های کامپیوتری انباشته شده‏اند اغلب شما را به سود بالقوه‏ای می‏رساند.هر وسیله الکترونیکی که برای انجام کسب‏وکار خود از آن استفاده می‏کنید می‏تواند مجموعه قابل‌توجهی از اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد که به بهبود عملکرد کسب‏وکارتان کمک خواهد کرد. اغلب این ابزارهای الکترونیک، اطلاعاتی را در خود ذخیره می‏کنند. به عنوان نمونه یک سیستم تلفنی مدرن منبعی طلایی از داده‏هایی در خصوص خدمات مشتریان است، نظیر میانگین تماس‏های فروش انجام شده از سوی تیم فروش، دفعات و بازه‏های زمانی ارتباط با مشتریان و حتی اطلاعات بسیاری ساده از قبیل زمان پاسخ‏گویی به تماس‏های تلفنی.
اما داده‌ها اغلب به تنهایی بی‏فایده هستند. داده‏ها برای تبدیل شدن به اطلاعات ارزشمند باید پالایش شوند. جمع‌آوری و تحلیل داده‏ها هم مستلزم اتخاذ استراتژی‏های منحصربه‌فردی است تا در نهایت اطلاعات صحیحی تولید و به اشتراک گذاشته شود. این فرآیند معمولا با پرسش‏های رئیس آغاز می‏شود: «می‏خواهیم کارکنان چه بدانند؟ به این منظور، داده‏های موجود چه کمکی به من خواهند کرد؟ این داده‏ها را از کجا پیدا کنم؟» با این حال، با وجود موقعیت‏هایی که دنیای کسب‏وکار این روزها با آن مواجه است، آیا رئیس شما می‏داند چه چیزی ممکن و واقع‏بینانه است؟ به گفته کارلی فیورینا، رئیس پیشین شرکت HP، هدف تبدیل داده به اطلاعات و سپس تبدیل اطلاعات به بینش است. به‌منظور تاثیرگذاری هرچه بیشتر، هر شرکتی به یک مدیر ارشد نیاز دارد تا مسوولیت مدیریت داده را بر عهده بگیرد. همان‌طور که قبلا اشاره شده است این فرد لزوما نباید یک متخصص فناوری باشد؛ فردی که بتواند اهمیت داده‏ها را در رشد کسب‌وکار درک کند و در بخشی از وظایف خود مسوولیت نظارت بر جمع‌آوری، امنیت، تحلیل و توزیع اطلاعات به واحدهای مختلف را بر عهده بگیرد.

استفاده از کلان‌داده در کسب‏وکارهای کوچک

اما به نظر شما بهره‏برداری از کلان‏داده چه مزایایی برای کسب‏وکارهای کوچک دارد؟ ما در عصر کلان داده زندگی می‏کنیم و خواه یا ناخواه در گسترش آن نقش داریم. شرکت‌های کوچک نباید تصور کنند قادر خواهند بود در فرآیند پیشبرد کسب‌وکار، کلان داده را به‌راحتی نادیده بگیرند. اگر شرکت شما بخشی از یک زنجیره تامین است پس شک نکنید که شرکت‌های بزرگی که کالاو خدمات به آنها ارائه می‏کنید از رویکردهای تحلیلی برای بررسی عملکرد گذشته و فعلی خود و رقبایشان (و البته کسب وکار شما) استفاده می‏کنند، بنابراین اگر به این نتیجه رسیده‏اید که کلان‌داده از سوی دیگران برای تجزیه و تحلیل کسب وکار شما به‌کار گرفته می‏شود، پس بهتر است حتی برخلاف میل باطنی‏تان انجام تجزیه و تحلیل‏های مشابه در خصوص وضعیت کسب وکارتان را شروع کنید. این کار نسبتا آسان است.
به عنوان یک مثال ابتدایی می‌توان به جست‌وجوی سریع شبکه‏های اجتماعی اشاره کرد که می‌تواند تصویری کلی از نگرش‏ها نسبت به کسب‏وکار و نحوه مقایسه قیمت‏ها و خدمات شما با رقبا را در اختیارتان قرار دهد. Google Analytics نیز یکی دیگر از ابزار‏هایی است که از زمان، مکان و چگونگی تعامل مخاطبان با وب‌سایت‏تان خبر می‏دهد.در تئوری، استفاده از کلان‌داده برای کسب‏وکارها ساده به‌نظر می‏رسد. برای یک شرکت بزرگ چالش پردازش داده‏ها از میان میلیون‏ها تراکنش با هدف دست یافتن به نگرش‏هایی کاربردی امری پیچیده است. یک شرکت کوچک در بازه زمانی کوتاه‏تری به اطلاعات مشابه دست پیدا می‏کند. هنگامی که نسبت به استفاده از رویکردهای تجزیه و تحلیل اطلاعات – که اغلب تحت عنوان هوش کسب وکار شناخته می‎شود- تصمیم گرفتید، خیلی زود به توان بالقوه آن در کمک به بهبود عملکرد کسب‏وکارتان پی خواهید برد. امروزه در عصر اطلاعات، کلان‌داده فرصت‏های بزرگی را حتی در اختیار شرکت‌ها و کسب‏وکارهای کوچک قرار می‏دهد.
مترجم: فریبا ولیزاده

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره تخصصی ۲ هفته ای مهارت های کسب و کار در کشور انگلیس SLS Specialist Language Services

دوره عالی مدیریت کسب و کار DBA  Doctor of Business Administration

دوره مدیریت کسب و کار MBA Master of Business Administration

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon

  • MBA _ DBA

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی