MBA-DBA

پنج روشی که MBA می‌تواند از شرکت‌ها حمایت کند

دوره MBA و DBA

منبع: startups
بایرون مک کافی، در حال اتمام دوره MBA در مدرسه کسب‌وکار کالج سلطنتی لندن است. او معتقد است که گذراندن این دوره، احتمال موفقیت بیشتری برای کسب‌وکارها و شرکت‌های نوپا به ارمغان خواهد آورد. من و هزاران نفر دیگر در برهه‌های زمانی مختلف از زندگی‌مان آرزو می‌کنیم که کسب‌وکار خود را راه بیندازیم. در مورد شرکت خود رویاپردازی می‌کنیم و به این فکر می‌کنیم که محصول یا ارزشی به مشتریان ارائه دهیم.

سلیم خلیلی مدرس و مشاور حوزه کسب و کار و برگزار کننده دوره های MBA  و DBA با مجوز وزارت علوم و همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی، این مطلب را برای شما انتخاب کرده است 

جالب اینجاست که نمی‌توانیم باور کنیم چنین تفکری دیگران را هم سال‌هاست به همان شکل آزار می‌دهد. با این حال، زمانی که نوبت عمل کردن می‌رسد، بسیاری از مردم رویاهای تجاری خود را دنبال نمی‌کنند. در واقع، برای آنها تبدیل کردن یک ایده تجاری به یک کسب‌وکار موفق کاری به‌شدت کمال‌گرایانه است. البته، این تردید غیرقابل توجیه نیست؛ اداره یک شرکت، مسیری پر فرازونشیب است و شکست‌های متعددی برسرراه موفقیت هر شرکت نوپایی وجود دارد. به علاوه، طبق آمارهای موجود، از هر ۱۰ تلاش استارت‌آپی فقط یکی از آنها موفق می‌شود. بنابراین این پرسش مطرح است که آیا تحصیلات رسمی مانند تحصیل در رشته مدیریت اجرایی(MBA)، شانس موفقیت را افزایش می‌دهد و یا اینکه آیا می‌توان کارآفرینی را آموزش داد. در واقع، من از اینکه خودم باشم هراس داشتم. بنابراین کارم را رها کردم و یک دوره مدیریت اجرایی را شروع کردم. با این کار حداقل رویای داشتن یک کسب‌وکار را کمی به واقعیت نزدیک کردم. به این ترتیب برای دنبال‌کردن رویاهای کارآفرینی خود برنامه‌ریزی کردم. در این مسیر ۵ نکته اثر بسیار مهمی بر کسب و کار من داشتند که در ادامه می‌خوانیم.
۱-آمادگی برای تغییر: مهارت مدیریت اجرایی، آینده شغلی شما را می‌سازد و به شما فرصت جدیدی می‌دهد تا آینده‌ای که دوست دارید برای خود رقم بزنید. در بسیاری از کلاس‌های مدیریت اجرایی دانشجویان با یک تصویر خاص از یک شرکت شروع می‌کنند سپس برای دنبال‌کردن اصول مدیریت اجرایی در یک شرکت مشابه کار می‌کنند، اما بعد از تجربه کردن است که بسیاری از این دانشجوها به کارآفرین تبدیل می‌شوند. من بارها از بسیاری شنیده‌ام که ‌ای کاش زندگی مورد علاقه خود را زودتر شروع می‌کردند و زودتر کسب‌وکار رویایی خود را آغاز می‌کردند. برخی از آنها دوست داشتند که یک کافه یا یک شرکت بازرگانی راه‌اندازی کنند یا یک ایده فناوری خاص را دنبال کنند، اما هریک از این ایده‌ها به دلایل مختلف، هیچ وقت به واقعیت نمی‌پیوندند.
۲-مجموعه ابزاری پیشرفته: دوره مدیریت اجرایی درمجموع به شما مهارت و دانش بیشتری می‌بخشد. ابزارهایی که با آن آشنا می‌شوید به شما کمک می‌کنند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کنید و اولین قدم را به سمت کارآفرینی بردارید. به علاوه، با ابزارهای مدیریت اجرایی، شانس بهتری در مدیریت فرصت‌ها به‌دست می‌آورید و بهتر خواهید توانست با مشکلات و خطرات راه‌اندازی کسب‌وکار خود مواجه شوید. به بیان دیگر، مدیریت اجرایی با ابزارهای عملی، مهارت‌های طبیعی فرد را تقویت می‌کند. از جمله این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تعریف صحیح اهداف تجاری
• ساخت و بازاریابی برند
• طراحی مدل کسب‌وکار
• آشنایی با مهارت‌های مدیریتی لازم برای مدیریت و راه‌اندازی یک سازمان بزرگ
به‌علاوه به‌کمک ابزارهای مدیریت اجرایی می‌توانید مهارت‌های نرم نیز بیاموزید (از جمله تقویت هوش عاطفی) و شناخت بهتری از خود به‌دست بیاورید. با مدیریت اجرایی، مشخصات و تعصبات خود را در نظر می‌گیرید و در نهایت، خود آگاهی لازم را برای خلق یک کسب‌وکار موفق و اجرای آن کسب می‌کنید.
۳- دیدگاهی متفاوت: مدیریت اجرایی شما را در معرض فرهنگ‌ها، صنایع و روش‌های تفکر مختلفی قرار می‌دهد. به‌طور خلاصه، نگاه شما را به جهان به‌طور کل تغییر می‌دهد. در این مسیر افراد بلندپرواز، کارآفرینان و کارشناسانی را ملاقات می‌کنید. این افراد به شما کمک می‌کنند تا طرز تفکر خود را مجددا ارزیابی کنید و آن را دوباره شکل دهید. در واقع، با مشورت با این متخصصان، روش‌های مختلفی برای انجام امور و حل مساله پیش‌روی شما باز می‌شود. در نهایت، در مسیر مواجهه با افراد مختلف، با شخصیت‌های دانا و الهام‌بخشی نیز ارتباط برقرار می‌کنید و خواهید توانست در داخل یا خارج از محدوده امن خود قرار بگیرید. این افراد به شما کمک می‌کنند که شخصیت جدیدی از خود را رونمایی کنید و ممکن است بعدها، همکار، مشاور، سرمایه‌گذار یا حتی همکار شما در تاسیس کسب‌وکار جدیدتان باشند. تمام این نکات باعث می‌شود که شما برای ‌حل مساله، از ذهن کارآفرین خود کمک بگیرید. مسلما، این راه‌حل‌ها توسط دیگران طراحی نشده‌اند، اما می‌توانند دو نوع ابزار غیرمتصل را به یکدیگر وصل کنند و یک محصول خارق العاده و بی‌نظیر بیافرینند.
۴- زمینه آموزش کسب‌و کار: شما در زندگی همیشه این فرصت را ندارید که یک‌سال به مشکلات خود فکر کنید و در برابر موانع پیشِ رو، راه‌حل‌های مختلف را امتحان کنید. شما در دوره آموزشی خود وارد موقعیت‌هایی می‌شوید که مجبور هستید خلاق و نوآور باشید و در معرض راه‌حل‌های بیشتری قرار می‌گیرید، چراکه در چنین محیطی شما با افراد همفکر خود احاطه شده‌اید. این افراد به فناوری، نوآوری و تحقیق از یک دیدگاه علمی دسترسی دارند.
۵- یافتن زمان آزاد‌: همه ما زندگی‌های شلوغی داریم. برای آنهایی که به دنبال کارآفرینی هستند، یافتن زمانی برای تغییر کردن بسیار دشوار است.نه‌تنها پیداکردن زمانی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کاری می‌خواهید انجام دهید، دشوار است، بلکه یافتن زمانی برای اجرای تصمیمات نیز یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. شک نکنید که این محدودیت‌زمانی فاکتور بزرگی است و افراد را از شروع کسب‌وکار خود بازمی‌دارد. یکی از ویژگی‌های مهم گذراندن یک دوره MBA این است که، درحالی‌که یک‌سال شلوغ را می‌گذرانید، کمی از فشارهای یک روز کاری رها هستید، در نتیجه می‌توانید در مورد کاری که در سر دارید، فکر کنید. ممکن است در شرایط فعلی یا اگر تمام وقت خود را با فعالیت‌های جاری خود پرکرده‌اید، چنین فرصتی را در زمره اقدامات لوکس و غیرضروری زندگی و کار حرفه‌ای خود بپندارید و به‌راحتی از آن بگذرید. اما یافتن یک زمان خالی برای کمک به پیشبرد کسب‌وکار نباید بی‌اهمیت تلقی شود. به علاوه، این موضوع تاثیر مهمی بر خلاقیت و شانس اجرای ایده کارآفرینی شما و موفق شدن آن دارد.
مترجم: بهاره صفوی

با خدمات آموزشی و مشاوره ای ما بیشتر آشنا شوید:

دوره مدیریت کسب و کار مراکز بهداشتی و درمانی ویژه پزشکان و مدیران کلینیک ها، درمانگاه ها و بیمارستان ها  Healthcare MBA

ارائه خدمات مشاوره ای در دو بخش مشاوره فردی و کسب و کار

Telegram-Android-icon

  • MBA _ DBA

نظرات  (۱)

چه کلمه مظلو میست
“قسمت ”
تمام نامردی ها را گردن میگیرد . . .
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی